شخصی

  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

وفات ام کلثوم

29 آذر 1404 توسط سمیه کیکاوسی

🏴 صلی الله علیک یا ام کلثوم بنت امیرالمومنین

◾️ ۲۹ جمادی‌الثانی سالروز وفات جانسوز پیام‌آور کربلا حضرت ام کلثوم سلام الله علیها دختر امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما تسلیت باد

▪️حضرت امّ كلثوم سلام الله عليها، چهار ماه پس از بازگشت از كربلا به مدينه از دنيا رفتند.(۲۱ یا ۲۹ جمادی‌الثانی سال ۶۱ هجری)

▪️پدرشان مولى الموحدين اميرالمؤمنين عليه السّلام و مادرشان حضرت زهراى مرضيه سلام اللَّه عليها است.

▪️صاحب رياحين الشريعة به نقل از اعيان الشيعة مى فرمايد: اميرالمؤمنين عليه السّلام آن مخدره را به عون بن جعفر طيار تزويج نمودند.

▪️آنچه در مورد ازدواج امّ كلثوم سلام الله عليها با غير عون بن جعفر نقل شده از بافته هاى مخالفين است.

▪️آن حضرت در واقعه جانسوز كربلا حضور داشتند و بعد از شهادت امام حسين عليه السّلام و اهل بيت و اصحابشان در كنار خواهرشان حضرت زينب سلام الله عليها از بانوان و يتيمان محافظت مى نمود، و اشعار آن حضرت در فراق برادر در كربلا مشهور و جانسوز است.

▪️پس از عاشورا كه بانوان به اسارت كوفه و شام رفتند، خطبه آن حضرت در شهر كوفه و مجلس ابن زياد، اشعار آن حضرت در قادسيه و قنسرين، اثر دعاى آن حضرت در سيبور و بعلبك، كلمات آن جناب با شمر هنگام ورود به دروازه شام، مرثيه هاى حضرت در اربعين و مراجعت به مدينه، دلالت بر عظمت و شجاعت و صبر آن مخدره دارد.

▪️سرانجام بعد از چهار ماه از ورود به مدينه با دلى پر از غم و اندوه در مصائب كربلا بالاخص شهادت حضرت سيّد الشهداء عليه السلام رحلت نمود و در مدينه منوره دفن شد.

 

 نظر دهید »

راهنمای جامع: مدیریت انرژی بعد از مدرسه

22 آذر 1404 توسط سمیه کیکاوسی

 

شاید یکی از ساعاتی که شما سر تنبلی با خودتون درگیر هستید .
- وقت خواب بعد از ظهر .

که اگه نخوابید نمیتونید به کاراتون برسید ، و اگر بخوابید نمیتونید زود بیدار شید و وقتی زیاد بخوابید شب خوابتون نمیبره و در نتیجه صبح برای شروع فعالیت هاتون سخت بیدار میشید .

اما راه حل این مشکل
این مشکل ، یک چرخه کلاسیک است .
وقتی بعد از ظهر وارد « خواب عمیق » می‌شوید ، بدن تصور می‌کند شب فرا رسیده است .
بیدار شدن از این خواب عذاب‌ آور است ( اینرسی خواب ) و مهم‌ تر اینکه ، « فشار خواب » که برای شب لازم دارید ، تخلیه می‌شود .

هدف ما این است : مغز را « ریست » کنیم ، نه اینکه آن را خاموش کنیم .


بخش اول : سوخت‌ رسانی درست .
( ناهار ، متهم ردیف اول )

قبل از اینکه حتی به بالش فکر کنید ، باید بدانید که دلیل اصلی بی هوش شدن شما بعد از مدرسه ، احتمالاً ناهار است . ناهار سنگین خون را از مغز به سمت معده می‌کشد و شما را به « کمای غذایی » می‌برد .

قوانین طلایی ناهار برای بیدار ماندن :

دشمن کربوهیدراتی را بشناسید : ناهاری که کوهی از برنج سفید ، نان زیاد ، یا ماکارونی داشته باشد ، قند خون را سریع بالا برده و سپس به شدت پایین می‌آورد .
این « سقوط قند » همان لحظه‌ ای است که چشمانتان باز نمی‌ماند .

راهکار : حجم برنج و نان را نصف کنید . سالاد و پروتئین ( مرغ ، گوشت ، تخم‌مرغ ) را بیشتر کنید .

قانون ۸۰ درصد ( تا خرخره نخورید ) : اگر آن‌قدر بخورید که احساس پری کامل کنید ، سیستم عصبی « استراحت و هضم » فعال می‌شود . کمی قبل از سیر شدن کامل ، دست از غذا بکشید .

قاتل هوشیاری ( دوغ و ماست ) : مصرف زیاد لبنیات مثل دوغ در ظهر ، به دلیل داشتن ماده‌ ای به نام تریپتوفان ، شدیداً خواب‌آور است . ظهر ها آب یا شربت‌ های سبک ( آبلیمو عسل کم‌ شیرین ) بنوشید .

استراتژی تقسیم وعده :
اگر نگران گرسنگی هستید ، ناهار را سبک بخورید ، چرت بزنید ، و ساعت ۵ عصر ( موقع درس خواندن ) یک میان‌ وعده مقوی ( میوه ، آجیل ، لقمه نان و پنیر ) بخورید .


بخش دوم : استراتژی خواب
( هنرِ چرت قدرتی )

حالا که ناهار سبک خوردید ، اگر هنوز نیاز به خواب دارید ، باید به روش درست انجامش دهید . نام این روش « چرت قدرتی » ( Power Nap ) است .

قوانین اجرایی چرت زدن :

قانون آهنین ۲۰ دقیقه : این مهم‌ترین بخش است . تایمر را فقط برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تنظیم کنید .
اگر بیشتر از ۳۰ دقیقه بخوابید ، وارد فاز خواب عمیق می‌شوید و بیدار شدن سخت‌ تر و کسلی بیشتر می‌شود .

زمان طلایی ( قبل از ساعت ۳ ) : هرگز بعد از ساعت ۳ یا ۴ عصر نخوابید .
خواب عصرگاهی ، خواب شب را نابود می‌کند . بهترین زمان بلافاصله بعد از رسیدن به خانه و ناهار سبک است .

- خیلی راحت نباشید ! بزرگترین اشتباه ، رفتن زیر پتو در اتاق تاریک است .

- روی مبل یا کاناپه بخوابید.

- لباس‌ های بیرون را کامل عوض نکنید ( یا لباس خیلی راحتی نپوشید ) .

- محیط را کمی روشن بگذارید تا مغز بداند هنوز روز است .


بخش سوم : تاکتیک های تضمینی ، برای بیدار شدن .

چگونه مطمئن شویم که بعد از ۲۰ دقیقه بیدار می‌شویم و دوباره می‌خوابیم ؟

- آلارم دور از دسترس : گوشی را جایی بگذارید که برای قطع کردنش مجبور باشید از جا بلند شوید و چند قدم راه بروید .

تکنیک « نپ‌وچینو » ( قهوه + خواب ) : بلافاصله قبل از بستن چشم‌ ها ، یک فنجان قهوه یا چای سریع بنوشید . کافئین حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا اثر کند ؛ دقیقاً وقتی زنگ ساعت به صدا در می‌آید ، کافئین هم به کمک شما می‌آید تا با انرژی بیدار شوید .

شوک بیداری ( نور و آب ):: به محض بیدار شدن ، آبی سرد به صورت بزنید یا سریعاً جلوی نور خورشید یا لامپ پرنور قرار بگیرید . نور به مغز فرمان بیداری می‌دهد .

- یک جایگزین عالی :
( اگر می‌ترسید خواب بمانید )

اگر استرس دارید که خوابتان سنگین شود ، اصلاً نخوابید !
از تکنیک NSDR ( استراحت عمیق بدون خواب ) استفاده کنید .

روش : ۱۰ دقیقه دراز بکشید ، چشمان تان را ببندید و فقط روی تنفس عمیق تمرکز کنید ، اما اجازه ندهید خواب تان ببرد .
این کار خستگی ذهنی مدرسه را بدون بهم ریختن ریتم خواب ، تا حد زیادی از بین می‌برد .


خلاصه برنامه فردا :

1. ناهار سبک ( کم برنج ، بدون دوغ )

2 . تنظیم آلارم ۲۰ دقیقه‌ای دور از خودت

3 . دراز کشیدن روی مبل

4 . بیداری سریع ، شستن صورت با آب سرد و شروع فعالیت .

 نظر دهید »

زن در آیینه کرامت اسلامی

20 آذر 1404 توسط سمیه کیکاوسی

 در روزگاری که زن در بسیاری از جوامع به‌عنوان موجودی درجه‌دو تلقی می‌شد، اسلام با نگاهی متفاوت و متعالی، جایگاه زن را به‌عنوان انسانی مستقل، صاحب کرامت و دارای حقوق مشخص تثبیت کرد. در حالی که در غرب، زنان تا قرن نوزدهم از ابتدایی‌ترین حقوق محروم
بودند، در اسلام زن حق مالکیت مستقل دارد: «لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ» (نساء، ۳۲).
همچنین زن می‌تواند در عرصه‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی فعال باشد؛ نمونه آن، حضور حضرت خدیجه (س) به‌عنوان تاجر موفق و بانوی نخست اسلام است. حضرت فاطمه (س) نیز در عین ایفای نقش مادری و همسری، در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور فعالی داشتند. خطبه فدکیه، نمونه‌ای از بصیرت، شجاعت و آگاهی اجتماعی ایشان است.

 این الگو در فرهنگ شیعی الهام‌بخش زنان بسیاری در تاریخ ایران شده است. بانو مجتهده امین، از زنان برجسته فقیه و مفسر قرآن در قرن چهاردهم هجری، با نگارش تفسیر «مخزن العرفان» و تدریس علوم دینی نشان داد که زن مسلمان می‌تواند در بالاترین سطوح علمی و دینی بدرخشد؛ در حالی که در همان دوران، در بسیاری از کشورهای غربی، زنان هنوز از تحصیلات عالیه محروم بودند.شهیده مرضیه دباغ از زنان مبارز انقلاب اسلامی بود که هم در میدان مبارزه مسلحانه حضور داشت، هم در عرصه دیپلماسی و هم در تربیت فرزندان ایفای نقش کرد. او نماینده مجلس، فرمانده سپاه خواهران و همراه امام خمینی در سفر تاریخی به پاریس بود. این چندوجهی بودن نمونه‌ای از 

ظرفیت‌های زن مسلمان ایرانی است.


 در غرب، تا سال ۱۸۸۲ در انگلستان، زنان متأهل حق مالکیت مستقل نداشتند؛ در فرانسه، زنان تا سال ۱۹۴۴حق رأی نداشتند و در آمریکا تا دهه ۱۹۶۰ بسیاری از ایالت‌ها محدودیت‌هایی برای اشتغال زنان متأهل اعمال می‌کردند.

آمارهای جهانی و چالش‌های غرب
بر اساس گزارش سازمان ملل (UN Women) نشان می‌دهد که زنان در جهان غرب هنوز با نابرابری‌های ساختاری مواجه‌اند.

 در اتحادیه اروپا، شکاف دستمزد جنسیتی به‌طور میانگین حدود ۱۳٪ در سال ۲۰۲۳ برآورد شده است؛ در آمریکا،زنان تنها ۱۰٪ از مدیران عامل شرکت‌های Fortune 500 را تشکیل می‌دهند.
نرخ خشونت خانگی علیه زنان درکشورهای توسعه‌یافته نیز نگران‌کننده است؛ به‌عنوان مثال، در فرانسه سالانه بیش از ۲۲۰ هزار زن قربانی خشونت خانگی می‌شوند.

مطالعه‌ای با روش تحلیل مضمون و مدیریت ریسک (FMEA) نشان داده است که الگوی غربی زن‌محور، با وجود شعارهای برابری، منجر به بروز ۲۳ آسیب اجتماعی و فرهنگی جدی شده است،

از جمله شی‌ءانگاری زن در تبلیغات, ‌رسانه‌ها
فروپاشی نهاد خانواده،
افزایش افسردگی و اضطراب در میان زنان
 و…

 


دولت فرانسه در تابستان ۲۰۱۶ مجموعه‌ای از اقدامات با هدف مقابله با آزار و اذیت جنسی را رونمایی کرد، از جمله هشدارهای متنی، آموزش کارکنان حمل‌ونقل برای بهبود همدلی با قربانیان و جلوگیری از نمایش تصاویر جنسی در تبلیغات. با این حال، نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد فرانسه هنوز راه بلندی برای بهبود این موضوع دارد و اقدامات انجام شده نتوانسته‌اند این معضل را حل کنند. بنابراین، تأمل در سرنوشت زن در نگاه اسلام و چهره زن در الگوی غرب هر مخاطبی را به نتیجه روشنی در الگوی تعالی‌بخش اسلام می‌رساند.

 نظر دهید »

مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها)

12 آذر 1404 توسط سمیه کیکاوسی



فاطمه کلابیه (سلام‌الله‌علیها) همسر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و از خاندان دلیر کلاب است. ایشان مادر چهار پسر از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) هستند و به همین دلیل ایشان‌را ام‌البنین[1] می‌نامند. مشهورترین پسر ایشان حضرت عباس (علیه‌السلام) است. شاید بهتر بود راویان تاریخ قبل از بیان فضائل حضرت عباس (علیه‌السلام) از مادر ایشان برای ‌ما سخن می‌گفتند؛ چون بخش عمده شکل‌گیری شخصیت عباس‌بن‌علی (علیه‌السلام) مربوط به ذات و مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) است.

سال‌ها پای منبر روضه‌ها از مادر علمدار کربلا خواندند و  ما گریستیم، اما کمتر از مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) و راه رسیدن به مقام ایشان برای‌مان گفته‌اند. اکثر مردم خاطرات شیرینی از حاجت‌روایی توسط این بانو دارند، اما حقیقتاً چند نفر از مقام رفیع این استاد معظم امام‌داری و سردارپروری خبر دارند و چند درصد علاقمندان ایشان از سیره خانم برای آموختن چگونگی رسیدن به مقام معیت امام استفاده کرده‌اند؟ سیره این بانوی بزرگوار سرشار از نکته‌های نابی است که می‌تواند راه‌ و رسم عاشقی با امام را به ما بیاموزد. کلیدهای گم‌شده رسیدن به ولایت‌پذیری را می‌توانیم، در مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) پیدا کنیم.

در ماجرای انتخاب همسر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که ضمن مقاله به آن می‌پردازیم، می‌بینیم حضرت رمز تولد و پرورش شیرمردی مثل عباس (علیه‌السلام) را داشتن مادری مثل حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) می‌دانند. برای تولد و تربیت سردار ولایت‌مداری مثل عباس فقط داشتن پدری مانند امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کافی نیست و رَحِم شهیدپروری مثل ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) لازم است.

حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) سال‌ها به تقوا و تزکیه مشغول بودند. ازآن‌جا که خود حضرت به مقام معیت امام و امام‌داری رسیده بودند، توانستند این سقای آب ‌و ادب را تربیت کنند. اگر عباس (علیه‌السلام) ستون خیمه امام شد و صلابت وجود او اجازه هیچ نفوذی به حریم حضرت حسین (علیه‌السلام) نمی‌داد، باید ریشه را در ستون محکم منزل امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیدا کنیم.

تمام آنچه قرن‌هاست از حضرت عباس (علیه‌السلام) می‌شنویم و دردمندانه اشک می‌ریزیم، ارثیه مادر ایشان بود. ارثیه‌ای که در جان ما هم هست و ما از آن بی‌خبریم و آن‌را رها کرده‌ایم؛ مگر ما هم فرزندان فاطمه زهرا و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیستیم؟[2]

رسیدن به مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) و علم‌دار کربلا فرضیه‌ای محال و نشدنی نیست. اصلاً این استادان امام‌داری آمده‌اند تا به ما راه‌ و روش رسیدن به این مقام را بیاموزند، نه ‌این‌که پشت ویترینی دور از دسترس بنشینند و ما فقط آنها را تماشا کنیم و حسرت بخوریم.

اگر می‌خواهی تکیه‌گاه امام شوی، باید تکیه‌ات را از شیطان و نفْس برداری، اگر می‌خواهی منزل امنی برای سردارپروری بشوی، ابتدا باید خودت امیر نفْس‌ خودت شوی. مقام امام‌داری و معیت امام مقام شعار و هیاهو نیست، مقام عمل است، مقام هجرت از رذائل و منیت‌هاست. این مقام را می‌توان به‌خوبی پای مکتب حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) آموخت.

کلید رسیدن به مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها)
در تاریخ آورده‌اند که امیرالمؤمنین از برادرشان عقیل خواستند، همسری از طایفه‌ای شجاع و اهل ایمان برای‌شان انتخاب کنند. عقیل که نسب‌های عرب را به‌خوبی می‌شناخت، مأمور یافتن بانویی شجاع و مؤمن از طایفه‌ای دلیر برای برادر شد. حضرت صراحتاً بیان کردند که این همسر را برای تولد پسری شجاع می‌خواهند[3]. این ماجرا به این معناست که برای متولد شدن مردی مثل عباس صرف آن‌که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پدر ایشان باشند، کافی نیست. برای به دنیا آمدن عباس حضور حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) لازم است.

وقتی حضرت معیار انتخاب همسرشان را شجاعت و تقوا اعلام می‌کنند، می‌خواهند رمز داشتن فرزند صالح و ولایت‌مدار را برای همه فاش کنند. کسی مثل حضرت عباس (علیه‌السلام) که می‌خواهد در کربلا تابلویی برخلاف غرائض رسم کند، قطعاً به مادری مثل حضرت ام‌البنین (علیه‌السلام) نیاز دارد. عظمت حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) کلید همان قفلی بود که می‌توانست برای امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) شیری مثل عباس پرورش دهد.

گاهی همان مسائلی که ساده از کنار آنها می‌گذریم، اصلی‌ترین رموز رشد هستند؛ درست مثل نقش حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) در شکل‌گیری شخصیت حضرت عباس. هر رَحِمی شایستگی و گنجایش معنوی امام‌پروری و معصوم‌پروری ندارد. فقط رحمی می‌تواند بار این امانت بزرگ را به دوش بکشد، که صاحبش بار سنگین نفْس و شیطان را از دوش خود پیاده کرده باشد.

اهل معنا به‌خوبی می‌دانند، صفات و خُلق‌های مادر به فرزند منتقل می‌شود و فرزند از رذائل و فضائل مادرش سهم خود را به ارث می‌برد. همان‌طور که ژن رنگ ‌چشم و حالت ‌مو و رنگ ‌پوست از مادر به فرزند می‌رسد، خصوصیات نفس مادر هم در جان فرزند ریشه می‌کند.

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که از آینده باخبرند و راه‌های آسمان را بهتر از زمین می‌شناسند، به‌خوبی می‌دانند، امام حسین (علیه‌السلام) در کربلا به سرداری مثل حضرت عباس (علیه‌السلام) نیاز دارند. سردار سربه‌داری که رذائل در جان او جایی نداشته باشند و فضیلت‌ها برای او کوچک باشند؛ پس به‌ دنبال مادری شایسته برای عباس بودند، نه همسری لایق خودشان. امام می‌دانستند فقط کسی می‌تواند مادر سازمان‌دهنده سپاه امام‌حسین (علیه‌السلام) شود، که خودش به سازمان‌دهی خوبی از اولویت‌ها و معشوق‌هایش رسیده باشد.

فخر حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) آن بود که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ایشان را بعد از غربال افراد بسیاری انتخاب کردند. ایشان قبل از آن‌که به همسری حضرت برسند، مراحل تقوا و تزکیه و ایمان را گذرانده بودند و مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) ایشان را به چشم امام‌زمان‌شان آورد. پس پاک و آماده به منزل امام وارد شدند و مأموریت تاریخی خود را آغاز کردند؛ مأموریتی به وسعت تاریخ و پرورش سرداری که تا روز ظهور منتقم، امام‌داری را به تمام مشتاقان این مقام آموزش بدهد.کلید تمام مقام‌های حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) خودسازی و تزکیه ایشان از رذائل و ناپاکی‌ها بود.

خصوصیات ویژه حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها)
شنیدن نام عباس‌بن‌علی (علیه‌السلام) شما را یاد چه‌چیزی می‌اندازد؟ ادب و وفا؟ تقوا و ولایت‌مداری؟ تواضع و امام‌داری؟ تمام ویژگی‌های عباس (علیه‌السلام) شاخه‌های پرباری بود که از ریشه مادرشان ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) روییده بود. صفات و فضیلت‌های حضرت عباس (علیه‌السلام) ارثیه‌های امیرالمؤمنین و ام‌البنین (علیهم‌السلام) بودند، البته این فرضیه که عباس بدون هیچ تلاشی و فقط با تکیه بر نژاد و نسب خود عباس نام‌آور کربلا شد، فرضیه‌ای کاملاً غلط است. عباس (علیه‌السلام) را تلاش‌های بی‌وقفه در مبارزه با نفس و سپس جهاد در راه امام‌داری، عباس (علیه‌السلام) علم‌دار کرد. اما آنچه قطعی و مسلّم است آن است که بذر بسیاری از صفات کریمه را حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) در جان پسرش عباس کاشت. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به‌دنبال باغبانی متخصص برای پرورش الگوی امام‌داری بودند و فقط حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) را لایق این جایگاه دیدند.

خوب است اگر قرن‌ها از ادب حضرت عباس (علیه‌السلام) در مقام امام زمان‌ش می‌گوییم، ریشه را بشناسیم، اگر عباس هیچ‌گاه به خود اجازه نداد امام را برادر خطاب کند، علت را درتربیت استادی باید ببینیم که به او یاد داده بود او فقط بلاگردان و خادم حسین (علیه‌السلام) است، نه برادر او. حضرت عباس پای درس ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) آموخته بود که حسین (علیه‌السلام) فقط امام اوست و عباس فقط مأموم حسین (علیه‌السلام) است.

ادب یک نقش نیست که بشود آن‌را بازیگری کرد؛ ادب یک سلوک است و باید آن‌را سال‌ها زیست و تمرین کرد، تا بتوان حقیقت آن‌ را در بزنگاه آزمون‌های امام‌داری پیاده کرد. ادب عصاره تقواست و فقط کسانی می‌توانند، امام‌داران ممتازی شوند که سال‌ها در حریم‌ها و نبایدهای تقوا زمین‌خورده و سپس برخواسته و مسیر را ادامه داده باشند.

مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) مقامی سرشار از ادب حاصل از تقوا بود. این صفت کریمه صرفاً یک دانایی برای این بانو نبود، بلکه دارایی ایشان بود و به جان حضرت عباس (علیه‌السلام) ریشه کرد و سلطان ادب کربلا را پرورش داد. ادب حضرت عباس (علیه‌السلام) از همان زمان که مادرشان از هم‌نام بودنشان با حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) شرم داشتند، دارایی ایشان شد؛ شرمی آن‌قدر متین و وزین که از همه خواستند دیگر ایشان را فاطمه صدا نزنند[4].

ریشۀ ادب در جان حضرت عباس (علیه‌السلام) به زمانی باز می‌گردد، که ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) فقط با اجازه حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) به آن منزل وارد شدند و برای ورود إذن دخول خواستند. ایشان همیشه خود را خادم آن بیت می‌دانستند، نه بانوی آن منزل. اصلاً حضرت عباس (علیه‌السلام) خادم بودن را پای مکتب مادر آموخته بودند؛ همان زمان که حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) به فرزندان حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «من نیامده‌ام جای مادر شما را بگیرم، من کنیز مادر شما هستم[5]».

ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) آمده بودند تا از منزل امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پادگانی برای تربیت سربازان حریم ولایت بسازند. ایشان هدف دیگری در آن خانه دنبال نمی‌کردند و مدام این هدف را در گوش چهار پسرشان تکرار می‌کردند. ایشان چنان محو امامشان بودند و در جان علی و راه علی و مرام علی (علیه‌السلام) ذوب شده بودند، که این عشق به قلب پسرانشان هم پاشیده شد. عباس (علیه‌السلام) و برادرانشان در دانشگاه مادر آموخته بودند، که در راه امام‌داری باید عاشق بود؛ چشم‌ها باید در راه عاشقی فقط امام ببینند و گوش‌ها در عاشقی فقط باید از امام بشنوند.

حضرت عباس و برادرانشان (علیهم‌السلام) آن‌قدر وفا در حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) دیده بودند که از هر راه و انتخابی غیر از وفا به امام شرم داشتند. مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) حاصل تصمیمی یک‌باره برای ازدواجی ناگهانی نبود. سال‌ها قربانی کردن لذت‌های زودگذر در راه خدا و تربیت نفْس، قربانی کردن فرزند برای امام را ساده‌تر کرده بود. ایشان روزها و ماه‌ها در راه هوس‌های بزرگ و اهداف مقدسشان نفْس خود را ذبح کرده بودند، تا توانستند تعلق به پسرانشان را پای امام قربانی کنند. ذبحی چنان مخلصانه و صادقانه که از بازماندگان عاشورا سراغ فرزندانشان را نگرفتند و فقط از سرنوشت امام حسین (علیه‌السلام) ‌پرسیدند.

رمز رسیدن به مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌‌علیها)

اغلب ما عادت کرده‌ایم تاریخ شیعه بخوانیم و آهی از سر حسرت بکشیم  و مدام آرزو کنیم که ای کاش ما هم در کربلا بودیم. حوادث و سرنوشت افراد در طول تاریخ اثبات کرده این آرزوها و کاش‌ها بدون اقدام عملی و تلاش مستمر فایده‌ای ندارد. تا زمانی که به میدان عمل نیاییم و خودمان را عملاً به حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) و سیره و آرمان ایشان شبیه نکنیم، دور باطل زده‌ایم، اما اگر دغدغه‌های‌مان را با دغدغه‌های ایشان هماهنگ کنیم و سبک‌زندگی‌مان را مطابق سیره ایشان قرار بدهیم، می‌توانیم به مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) نزدیک شویم و ما هم تکیه‌گاه امام‌زمان خودمان خواهیم شد.

گفتیم مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) نتیجه سبک امام‌داری ایشان بود و سبک امام‌داری ایشان ثمره سال‌ها تمرین تقوا و تزکیه بود. اگر ما هم مشتاقیم به مقام ایشان برسیم، باید از مرحله رویاپردازی و آه و حسرت فراتر برویم و کمی با خودمان خلوت کنیم. ما باید جایگاه فعلی‌مان را پیدا کنیم و به فاصله‌ای که با مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) داریم، بیشتر فکر کنیم. شاید رسیدن به مقام ایشان سخت به نظر برسد و گذراندن این فاصله طولانی را محال بدانیم، اما این افکار چیزی جز خطورات شیطان[6] و موهومات[7] غلط نفس ما نیست. وادی امام‌داری وادی عشق است و هرجا عشق فرمان بدهد، تمام محال‌ها ممکن می‌شوند. اگر پای عشق به میان بیاید، دورترین فاصله‌ها درلحظه محو می‌شوند و انسان در چشم ‌بر هم ‌زدنی می‌تواند به آغوش امام برسد. نکته سرنوشت‌ساز آن است که ما با تنبلی‌ها و خوش‌خیالی‌های‌مان از تلاش و تمرین خسته نشویم و پرونده جهاد را نبندیم.

متولد شدن شیری مثل عباس از بانویی مثل حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) نتیجه هجرت ایشان از من‌بودن‌ها و خودپرستی‌ها بود. قلب ما هم خانۀ امام است و ما  هم برای ورود امام به این خانه باید آن‌را از هر آلودگی پاک کنیم. اگر نتوانیم رذائل را از جان خود بیرون کنیم و فضائل را به جان خود تزریق کنیم، نه خودمان می‌توانیم به معیت امام برسیم و نه قادریم خانواده‌ای در خدمت امام تربیت کنیم.

اگر مایلیم ما هم مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) را تجربه کنیم، لازم است ابراهیم شویم و تبر دست بگیریم و به کعبه قلب‌مان رجوع کنیم. آن‌جاست که انواع و اقسام بت‌ها و إله‌ها[8] را در قلب‌مان می‌بینیم؛ بت مال و همسر و فرزند، بت شهوت، بت تنبلی، بت شکم‌پروری، بت کینه، بت حسد و…

آیا در قلبی پر از بت جایی برای امام وجود دارد؟ قلبی که پر از هرج‌ومرج و معشوق‌های دنیاست و إله‌های متعدد در گوشه‌گوشه آن است، چگونه می‌تواند به الله مشغول شود؟ اگر رَحِم ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) رحمی شهیدپرور شد و توانست نطفه‌ای در جان خود بپروراند که ستون خیمه امام شود، علت را باید در خلوتی کعبه قلب او پیدا کرد. خلوتی قلب این بانو توانست مقام ایشان را بسازد.

مقام حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) مقامی است که ما را به میدان عمل دعوت می‌کند، نه شعار و هیاهو؛ دعوت به مقام خلوت کردن کعبه دل از کثرت[9] بت‌ها؛ دعوت به مقام قربانی کردن رذائل و منیت‌ها و معشوق‌ها. وقتی قلب از کثرت بت‌ها خلوت شود، رنگ امام در این قلب پررنگ می‌شود؛ در این زمان است که سبک زندگی، انتخاب‌ها، افکار و ارتباطات ما هم‌سو با امام می‌شود و تمام دارایی‌ها، استعدادها و امکاناتمان را به خدمت امام درمی‌آوریم. مقام امام‌داری را نمی‌توان به دیگران آموخت، مگر آن‌که خودت دستی بر آتش داشته باشی و امام‌داری صادق و وفادار باشی.

[1] مادر پسران

[2] مجلسی، محدباقر، بحارالأنوار لدرر الأخبار الأئمه الأطهار، علی اکبر غفاری، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج53، ص 303/ حائری، محمدمهدی، شجره طوبی، قم، المکتبه الحیدریه، چاپ دوم، 1382، ج1، ص3/

[3] مقرّم، سید عبدالرزاق، زندگانی قمر بنی هاشم، پرویز لولاور، تهران، انتشارات آرام دل، 1388، ص15

[4] ربانی، خلخالی، چهره درخشان قمر بنی هاشم، قم، مکتب الحسین، ۱۴۱۷ق، ج1، ص 69

[5]ربانی، خلخالی، چهره درخشان قمر بنی هاشم، قم، مکتب الحسین، 1417 ق، ص 59

[6] زمزمه‌های شیطان در گوش انسان که از رد پای مورچه هم مخفی‌تر است.

[7] چیزی که وجود خارجی ندارد.

[8] معشوق، معبود

[9] بسیاری، زیادی، وفور

 نظر دهید »

راهنمای جامع برای تربیت نوجوان سالم: کلیدهای موفقیت در دوران بلوغ

19 اسفند 1403 توسط سمیه کیکاوسی


 
داشتن نوجوان سالم نیازمند توجه والدین  به مسائل جسمانی و روانی آنها است. نوجوانی دوره‌ای حساس و شکل‌دهنده در زندگی هر فرد است. در این دوران، نوجوانان با تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی گسترده‌ای مواجه می‌شوند که نیازمند مراقبت و توجه زیادی است. داشتن سبک زندگی سالم در این سنین بسیار مهم است، زیرا به نوجوانان کمک می‌کند تا با موفقیت از این دوره گذر کنند و به سلامت جسمی و روانی خود دست یابند. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سلامت نوجوانان می‌پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت گلدون مراجعه کنید. 

 اهمیت تغذیه سالم برای نوجوانان

تغذیه سالم در دوران نوجوانی به اندازه دوران جنینی و کودکی مهم است. سلامت در این دوران تامین‌کننده سلامتی در دوره‌های بعدی زندگی است. تغذیه سالم در این دوران موجب افزایش قوای ذهنی و عملکرد بهتر ذهنی در امور زندگی شخصی، تحصیلی و دوران حساس بلوغ می‌شود. نوجوانان در حال رشد هستند و به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به طور کامل رشد کنند.

- عدم اجبار: هرگز نوجوان خود را به تغذیه سالم وادار نکنید. با لطافت و ملایمت با فرزند خود صحبت کنید و درباره رژیم غذایی سالم تحقیق کنید.

- مشارکت در تهیه غذا: از نوجوان خود در خرید و تهیه غذا استفاده کنید تا او را درگیر مسائل خانواده کنید.

- آگاهی‌بخشی: نوجوانان را از اثرات منفی مواد غذایی ناسالم آگاه کنید تا به سمت غذاهای سالم بروند.

کابینت‌های سلامتی: در منزل مواد غذایی سالم نگهداری کنید تا فرزندتان میان وعده‌های سالم انتخاب کند.

 

سلامت روان در نوجوانان

سلامت روان در نوجوانان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. تغییرات فیزیکی، عاطفی، و اجتماعی می‌توانند نوجوانان را در برابر مشکلات سلامت روان آسیب‌پذیر کنند. حمایت از نوجوانان در برابر این چالش‌ها و قرار دادن آن‌ها در رفاه یکی از مهم‌ترین موارد برای ایجاد زندگی سالم در بزرگسالی است.

- ورزش منظم: داشتن یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند به سلامت روان کمک کند. ورزش نه تنها به بهبود تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه استرس و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد.

- توسعه مهارت‌های اجتماعی: یادگیری مهارت‌های لازم برای حل مسئله و گفتگو با دیگران به نوجوانان کمک می‌کند تا در روابط خود موفق باشند.

- حمایت خانواده: حمایت از نوجوانان در مدرسه و جامعه بزرگ‌تر، به آن‌ها کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتر در جامعه عمل کنند.

 

 نقش خانواده در سلامت نوجوانان

خانواده نقش مهمی در شکل‌دهی به سبک زندگی نوجوانان دارد. والدین می‌توانند با الگوبرداری از رفتارهای سالم و حمایت از نوجوانان، به آن‌ها کمک کنند تا به سلامت جسمی و روانی برسند.

- الگوبرداری: والدین باید خود به عنوان الگوی رفتارهای سالم عمل کنند. نوجوانان به راحتی از والدین خود الگو می‌گیرند.

حمایت عاطفی: فراهم کردن محیطی امن و حمایت‌کننده که نوجوانان بتوانند در آن احساس امنیت کنند.

- مشارکت در فعالیت‌ها: شرکت در فعالیت‌های تفریحی و ورزشی با نوجوانان به ایجاد رابطه نزدیک‌تر کمک می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

داشتن یک نوجوان سالم نیازمند توجه به تغذیه سالم و سلامت روان است. با آگاهی‌بخشی و مشارکت در فعالیت‌های خانوادگی، می‌توان به نوجوانان کمک کرد تا با موفقیت از این دوره گذر کنند و به سلامت جسمی و روانی خود دست یابند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای وبسایت می‌تواند به جذب مخاطبان مناسب و ارتقای رتبه سایت کمک کند. والدین باید در این مسیر همراه و حمایت‌گر باشند تا نوجوانان بتوانند به سلامت و موفقیت برسند.

 


پیشنهادات عملی برای والدین

1. برنامه غذایی: یک برنامه غذایی سالم و متعادل برای نوجوان خود تنظیم کنید.

2. فعالیت‌های مشترک: به طور منظم در فعالیت‌های تفریحی و ورزشی با نوجوانان خود شرکت کنید.

3. گفتگو باز: با نوجوان خود در مورد مشکلات و نگرانی‌هایش گفتگو کنید.

4. حمایت از استقلال: به تدریج به نوجوان خود اجازه دهید تا در تصمیم‌گیری‌ها مستقل عمل کند.

با پیاده‌سازی این پیشنهادات، می‌توانید به نوجوانان خود کمک کنید تا به سلامت و موفقیت برسند و در جامعه به عنوان یک فرد سالم و کارآمد ظاهر شوند.

 

 

 


 نظر دهید »
  • 1
  • 2
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

شخصی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس